Annons:
Etikettbildmaterial
Läst 1478 ggr
Urhasten
12/4/16, 9:46 PM

Funktionella bakhovar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan jag slutade öververka mina hästars hovar har många saker hänt. Dem har bland annat fått mer korrekta vinklar i kotor och blivit säkrare även på det tuffa underlaget: grusväg. Sedan får jag inse att dem har en lång väg framför sig innan framför allt framhovarna är i sin ordning, nu när jag inte längre tvingar fram ett utseende enligt någon mall med verkningen. De ser inte roliga ut, men - just nu ska dem se ut så här för att vara funktionella. Bara till att acceptera och se vad hovarna säger härnäst.

På bilderna ni ser är min valack Orcados bakhovar. När jag slutade att tvinga fram en hovform, tog dem sig friheten själv kort och gott. Jag lämnar eller "toppar" numera hörnstöden och lämnar ca. 1-3 mm hovvägg vid trakterna. Jag rundar av tån rejält. Orcado är den av mina två som motioneras så hans hovutveckling är mycket tydligare och faktiskt snabbare. Han fungerar OK utan hovskydd fram, men med skor blir han genast mycket friare i rörelserna. Hans framhovar tål just nu väldigt minimalt med stråltryck och då är det så. Bak är han helt oöm och går barfota vid motion. 

Nästa vecka har det gått fyra veckor sedan senaste verkningen och det finns knappt någonting att verka bort på dessa bakhovar som han sliter relativt jämnt på. Lite ojämnheter och återigen korta tån, men även detta sköter han ganska bra själv också. 

Det ska bli väldigt spännande att se hur hovutvecklingen tar fart! :)

VB

HB

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
tiger tok
12/11/16, 6:55 AM
#1

Fina hovar han har, synd bara att han är känslig i fram just nu!

Urhasten
12/11/16, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Ja, det är förstås lite trist - men det kommer det också så jag är inte så orolig för det. Idag körde vi på snöunderlaget och det gick galant, barfota runt om ❤️

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: