Annons:
Etiketthästhälsa-övrig-vård
Läst 961 ggr
Urhasten
9/20/16, 10:02 AM

Era hästars rörelsemönster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur era hästars rörelsemönster ser ut påverkar hur slitaget kommer bli på hoven. Allting hänger ihop. 

Så hur rör sig era hästar om ni skulle välja och bedöma en av ritningarna på bilden?

Jag upplever att mitt sto Orchidéa rör sig som andra ritningen, alltså lite utåt med tårna och skruvar lite extra på innersidorna av hovarna. Detta syns på slitaget som blir på hovarna när vi motionerar. Min valack Orcado är lite liknande, dock mest på framhovarna och rakare på bakhovarna.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Mygohr
9/20/16, 8:43 PM
#1

Mitt sto är den första. Hovarna slits i princip helt rakt och håller för ridning i all terräng. Ena valacken går som andra bak och halva fram som första och halva som andra. Andra valacken har jag ännu inte börjat verka själv eftersom han behöver intensiv hovrehab. Benställningarna antyder en kombination av två och fyra

Urhasten
9/21/16, 7:26 AM
#2

#1 Vad spännande! 

Jag har börjat kolla mycket på rörelsemönstret och inser att det faktiskt kan variera mer än vad vi tror. Exempelvis gick mitt sto nästan lite in med tårna istället för ut då hon hade träningsvärk, haha. 

Min valack som jag har haft i snart ett år går bara rakare och rakare sedan jag köpte honom. Hans utveckling sedan han kördes in bland annat har haft jättepositivt resultat, då han var väldigt utåt tåad från början. 

Det är intressant med det här! 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Mygohr
9/21/16, 4:25 PM
#3

#2 Visst är det spännande! Det är så lätt att hamna i att bara titta på hovarna och glömma att de faktiskt sitter fast i en hel häst som såklart påverkar hur man bör verka just den hoven. Jag fick nog inte helt upp ögonen för sambandet fören jag utbildade mig till hästmassör. Men det är fantastiskt att titta på helheten beställning/exteriör, rörelse, hovfunktion och form.

Upp till toppen
Annons: