Annons:
Etikettverktyg-för-hovvård
Läst 715 ggr
Alejalo
9/6/16, 6:53 PM

Öververkning

Hittade en sida som jag tyckte var intressant som handlar om öververkning, värt att läsa om då man får ett annat perspektiv på det.
Jag har uppfattat det som populärt i Amerika att ta ner hovvägen nästan till sulan vilket känns konstigt, finns det mycket sådant i Sverige? 

http://barefoottrimming.com/index.php/articles/the-sad-truth-about-natural-trimming

(Lite OT men träffade en hovslagare som skodde lite olika hästar som jag tror han har skott i flertal år och han ville göra ändringar på dom alla, göra mindre, större, bredare, smalare och höja trakterna. Det fanns inte tänk alls om att låta hoven ha sin naturliga form. Går det ej att ha en häst skodd med sin naturliga hovform? Det känns ju som om att det sliter på hästen att ändra dess rörelsemönster. Men även så, ifall hoven har några fel borde det väl åtgärdas till något "normalt" inom 1 år och sedan endast göra rutin verk och skoningar?

Annons:
Urhasten
9/7/16, 1:32 PM
#1

Jag har läst den artikeln och älskar den. Jag har själv vaknat upp av den. Att jag öververkar. Jag gör inte det så att dem är ömma, men känsliga. Och jag har inte gjort det helt utan anledning heller, utan för att skapa förändring. Men jag har istället insett att jag kommit av mig från min egen filosofi - att hoven ska få berätta vad som behöver göras och vad som ska låtas vara. Just nu har jag verkat mycket utifrån hur jag vill att hoven ska se ut. Jag har inte verkat utefter hur hoven skulle vara funktionell just nu. 

Och det ska jag förstås ändra på. Just nu har jag läst väldigt mycket om HGM, och ska försöka förhålla mig till deras principer ett par verkningar för att se om det blir en skillnad. Kanske blir det en blandning mellan HGM och SANHCP för mig och mina hästar som fungerar? Det ska bli väldigt spännande hur som helst!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: