Annons:
Etikettsjukdom-rehabilitering
Läst 5777 ggr
Urhasten
8/15/16, 9:44 AM

Hovbensrotation

När jag skrev artikeln "Hovens tryckpunkt", som handlar om hur viktigt det är att ha en jämn balans mellan häl och tå för att hoven ska vara funktionell, så fick jag en tanke. 

Jag är ingen veterinär eller hovvårdare, men när jag gick grundkursen i hovverkning var jag väldigt inställd på att: Det finns ingenting som heter "hovbensrotation" eftersom hovbenet omöjligt kan placera om sig i hoven. Den har alltid sin plats, hela hoven är full av kött och andra delar som fyller sina funktioner - så det finns ingen stans för hovbenet att ta vägen. 

Om vi säger att hälen är för hög (men även kanske för den sakens skull fortfarande är i sulnivå) så tippar hovbenet framåt. Det betyder att hovbenet inte är markparallellt längre. Är tån för lång och tänjts ut, då är hovbenet inte heller parallellt med hovväggen. Och vi vet sedan innan att en hov som inte är tajt har bristpunkter och går det för långt, även blir försvagad i lamellranden. Hovbenet har med andra ord inte roterat - men hovformen har roterat hovbenet.

Och därför tror jag att det finns någonting som hovbensrotation ändå, för att i sin sak har hovbenet roterat, men jag tror bara att olika yrkesverksamma uttrycker det på olika sätt när man menar lika. Under ser ni en bild på en hov som är på väg att tillfriskna från en rotation. 

Vad tror ni? Tankar kring detta? 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
tiger tok
9/16/16, 7:13 AM
#1

Jätte bra information, särskilt när man ska ta över en häst som har Hovbensrotation!!

Urhasten
9/16/16, 11:10 AM
#2

#1 Vad bra att du uppskattade texten! 

Har du en häst med hovbensrotation?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

tiger tok
9/19/16, 6:45 AM
#3

Nja, han bor på en gård där jag är ledare, men vår familj köper loss honom om några veckor då han ska gå i pension!!

Upp till toppen
Annons: