Annons:
Etikettverktyg-för-hovvård
Läst 1268 ggr
Soltrollet
8/12/16, 11:32 PM

Bästa hovraspen?

La visst denna på fel forum först. Vilken är den bästa hovraspen? Vilket märke föredrar du? Just nu har jag en rasp jag fick av hovslagaren för många år sedan, men den börjar verkligen bli slö nu. Vad ska jag köpa för rasp? Har två hästar det växer mycket på och en det växer väldigt lite på. Använder hovtång när hovarna är väldigt långa om det har varit ont om tid mellan verkningarna. Två av hästarna är ganska ohanterade unghästar som inte klarar av att stå länge så jag vill att det går ganska fort att verka.

Annons:
Urhasten
8/13/16, 10:13 AM
#1

Vet inte om jag kan hjälpa så mycket, men jag köpte min rasp av Kent Wiberg via grundkursen för snart två år sedan. Jag älskar den! Om du vill veta vad han säljer så kan du alltid höra av dig till honom. Googla hans namn så kommer det upp kontaktuppgifter 🙂 

Kan inte på rak arm vad det är för märke eller modell, men kan verkligen rekommendera då jag har haft min sedan dess jag köpte den och den är fortfarande som ny att raspa med. Och då har den ändå fått stå ut med smuts och grus 😃

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

.:Aramis:.
8/31/16, 9:30 PM
#2

Jag kör med Mercury rasp 🙂

Real friends are hard to find, harder to leave and impossible to forget.

Urhasten
9/1/16, 12:09 PM
#3

#2 Hur skulle du utvärdera den? Hur länge har du haft den raspen? 😃

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

.:Aramis:.
9/1/16, 9:17 PM
#4

Jag har haft den sen jag började verka, har ärligt talat inte prövat någon annan xD Men jag tycker denna är bra, den tar en hel del när man tar ordentligt ett rasptag. Hållbarheten vet jag inte riktigt då den utsätts för otroligt slitage och och vi lär köpa in nytt hyfsat ofta x( 🤮 den kostar 250 kr om jag inte minns helt fel 😂

Real friends are hard to find, harder to leave and impossible to forget.

Urhasten
9/2/16, 9:25 AM
#5

#4 Så den slits snabbt menar du? Om ni får köpa nya ofta menar jag 😮

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

.:Aramis:.
9/2/16, 2:35 PM
#6

#5 Jag har inte räknat ut hur många hovar jag kan ta på samma tills den är helt oduglig, men om vi har 25 hästar som verkas ca var tredje vecka så går dom åt ganska så fort xD Allra helst nu sommarperioden när det finns sten osv i som man ibland lyckas raspa på, det gillar inte stackars raspen 😂Vad har du för märke på din rasp som du använder? :D Kan ju vara alternativ att hitta än mer hållbarare raspar, kul att höra erfarenheter! 🙂

Real friends are hard to find, harder to leave and impossible to forget.

Annons:
Urhasten
9/2/16, 3:01 PM
#7

#6 Jaså, men då har ni ju ett antal hästar också. 

Jag har två minishetlands som verkas ca. 2-5 v beroende på årstid. Köpte min rasp i samband med grundkursen hösten 2014 och den är än sylvass. Trots att jag ibland tar i sten och smuts. Men som sagt, så har jag tappat bort vad den heter. Har ett svart pappersfodral med blå detaljer om jag minns rätt på rak arm 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: