Annons:
Etikettbildmaterial
Läst 583 ggr
Nobeel
2016-06-30 21:17

Hej alla!

Hej på er!

Mitt namn är Sanna och bör fylla 22 år till hösten (vem har koll lixom?). Jag har en ponny vid namn Ponces som är 14 år. Jag har haft honom sedan 2009, alltså ca 7 år. Först delade jag honom med min syster och vi skulle ha en ponny till att tävla och träna och bli bäst, ja ni vet små stereotypiska tävlingstjejer med sin ponny. Men efter några år så tappade min syster intresse för hästar och nu har hon slutat helt. Själv så tävlade jag lite fram tills jag var 18 men tyckte inte det var jättekul. Höll mest på att pyssla med honom och ja bygga en relation typ. 

Under denna tiden jag haft honom så har jag varit intresserad av att skapa en fin vänskap mellan mig och hästen. Det ska lixom inte vara något påtvingat, även om jag kanske inte förstod hur jag skulle göra till en början så fanns det alltid där. Nu har jag blivit mer medveten och vi tränat allt möjligt men det finns alltid där att det ska vara på bådas villkor. Nu på sista tiden så har vi mer och mer pysslat mer med frihetsdressyr både från marken och i ridningen, vilket är kul.

På en Norah Kohle träning för några veckor sedan

Men till "The topic" barfotahovar. Ponces har så länge som vi haft honom (som jag minns) varit barfota bak på sommrarna men skodd runt om under vintern. Har inte tänkt så mycket på det, för mamma vet ju bäst. Men för några år sedan fick jag information om barfotahovar och det verkade ju huuuuuur bra som helst. Har dock inte tagit tag i det på grund av lathet, eget mående och andra oförklarliga saker, tills nu. Ponces blev i tisdags vid 11.00 helt barfota och kommer förhoppningsvis föralltid att vara det. Det känns så himla skönt så jag vill ibland bara gråta. 

Ponces hovar INNAN

HHan är van sedan tidigare att vara barfota bak, så de hovarna är relativt bra tycker jag. Han är inte öm där utan kan springa på allt underlag med bakhovarna. Nu efter vi tagit av skorna fram och verkar rätt bra där så är han öm. Men det är förståeligt med tanke på att det endast gått typ två dagar. Man får helt enkelt försöka hitta bra underlag för honom att gå på så han inte tröttnar och tappar motivationen på allt. Men som tur är så är våra skogsvägar mjuka och utan sten så de verkar funka bra att gå på. 

Ponces hovar EFTER

BHovvårdaren jag hade ut verkar duktig och hon kommer att komma ut nästa lördag också för att slipa till lite. Detta för att det hände en del i början när man plocckar av skorna och man vill gärna se till att fixa "problemen" som kan uppstå i början. Känns skönt att någon kunnig kommer och håller koll i början. Just nu får han ingen kraft alls för att inte få göra den rötan han har värre. Just nu har han dåliga strålar i fram (inte superdåliga men inte superbra heller). I bak är de okej även om de inte är perfekta. Han har även lamellröta (heter det så??) i fram. Detta behandlar jag just nu med kopparsulfat men det är inget jag kommer använda en längre tid eftersom det är så fall farligt för miljön och dess mictoorganismer. Det är bara för att så bukt på det och sedan gå över till något mildare som är väldigt för naturen. 

Tänkte att ni kan få hänga med från första början när vi tagit av skorna till "slutet" eller vad man ska kalla det. Jag hoppas det var lite kul läsning och det ska bli kul var a med i denna sajt för att bli mer peppad och läsa och lära massor!

Ha det bra så länge 🙂

Annons:
Urhasten
2016-06-30 21:36
#1

Först vill jag säga - varmt välkommen dude! 🙂

Och så måste jag säga att du har skrivit en bra presentation och ser fram mot att få följa er resa här ❤️

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Nobeel
2016-06-30 21:45
#2

#1 duuuude! 

Ska försöka uppdatera så gott jag kan 😃

[nevamisse]
2016-07-01 17:49
#3

Kul att läsa! Följer gärna med på fortsättningen. :)

Nobeel
2016-07-01 18:20
#4

#3 Jag lägger upp lite uppdateringar med lite info och så :) Kul att du vill följa med hur det går :D

Alana82
2016-07-13 13:39
#5

Spännande och så kul att ni hittat hit så vi andra får följa med på resan :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Urhasten
2016-07-13 21:39
#6

#5 Måste hålla med dig! :D

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
tiger tok
2016-07-21 19:50
#7

Med lite inspiration så går även "våra" (inte jag som äger dem) två shettisar barfota helt nu! Kanske storhästarna snart också?!

Urhasten
2016-07-21 22:45
#8

#7 Vi får hoppas att det går bra för er! :D

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: