Annons:
Etiketthästhälsa-övrig-vård
Läst 989 ggr
Urhasten
2016-06-29 10:00

Varför väljer ni barfota?

Jag skrev en artikel som vart väldigt populär och främst uppskattad - tack så mycket. Nu undrar jag därför;

Varför väljer ni barfotagång hos era hästar (ni som har era hästar barfota)?

Här hittar ni artikeln.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[nevamisse]
2016-06-29 11:03
#1

Det har fungerat bra på de hästar vi har haft och på de vi har nu. Jag tycker det är det bästa för hovarna och skulle man behöva något extra finns det alltid Easy boot och liknande skor att använda.

Urhasten
2016-06-30 09:13
#2

#1 Vad roligt att höra din historia. 

Skapa gärna ett eget inlägg och berätta mer om dig och hästarna om du vill, eller delge dagarna ihop om du känner för det. Vi har ju kategorierna "Ridning", "Körning" och "Övrigt" för just lite mer allmänna inlägg som visar upp hästarnas aktivitet som barfota/halvskodda/skodda. För att ge insikt på flera sätt hur de aktiveras🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

.:Aramis:.
2016-06-30 21:36
#3

Därför att det känns bäst så. Det känns som det rätta för oss.🙂 Det finns ju som sagt andra sätt att skydda hoven på än med järnskor och jag väljer bootsen istället vid de tillfällen det krävs😉 Innan jag kom in på hovbiten så var jag "lärd" att hästarna var tvungna att skos när det kom till att börja arbeta. Men jag blev introducerad till barfota innan det blev verklighet. 🙂

Real friends are hard to find, harder to leave and impossible to forget.

Urhasten
2016-06-30 21:39
#4

#3 Vad lyckligt för er! 😃

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Nobeel
2016-06-30 21:48
#5

För att har märkt när han varit barfota bak att de hovarna mår så himla mycket bättre. De är av bättre kvalitet och bättra ståle och allt! 🙂

axa
2016-07-02 14:33
#6

Hur mycket slit, oro och frustration det än ger så vet jag att det är vad som min häst mår allra bäst av. Nu och i längden. Skulle inte kunna se mig själv i spegeln om jag bara gav upp allt och satte skor på honom. 

Skor började användas för ungefär 1700 år sedan…. Känns som om man borde förstå att det inte är det rätta alternativet för majoriteten av hästarna som finns idag? och att bättre lösningar finns? Man borde förstå hur hästar tar skada av skor. Det gör jag i alla fall så därför kör jag utan. Hade dock inte hästen jag köpte i april varit barfota så hade jag inte haft kunskapen eller någon aning om alternativ utöver skor… Har nog aldrig träffat en barfotahäst innan min egen. Sjukt om man frågar mig. Mer kunskap till hästmänniskor behövs!

Annons:
Urhasten
2016-07-02 19:14
#7

Det är en väldig tradition att sko sina hästar med material (oftast järn) som spikas fast. Det är lite sjukt egentligen att man är kvar i det tänket, men det är som oftast heller inte hästägarens fel för att hur kommer det sig att veterinärer och hovvårdare tar tummen ur och rekommenderar individanpassad vård. Eller vid ömmande och sjukdom att ge alternativ fler än spika fast skydd. Det finns ju alternativ sedan flera år tillbaka - varför inte lyfta detta?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[nevamisse]
2016-07-02 23:03
#8

#7 Vår hovslagare har vi haft i många år och han har hela tiden tyckt att det är bra att våra är barfota och rekommenderar alltid barfota till de hästar det passar. :) Hade varit bra om det blev fler av den sorten :)

Urhasten
2016-07-03 21:17
#9

#8 Det låter verkligen som ett guldkorn till hovslagare! 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

tiger tok
2016-07-22 21:57
#10

Vi har också en toppen hovslagare,han är grym på att verka och han är den bästa som vi haft på alla hästar! Och det är så skönt att han verkar precis som vanligt även på fång hästen! Alla andra hovslagare vågar liksom inte göra något med fång hästen?!

Urhasten
2016-07-23 09:51
#11

#10 Det är ett ganska tydligt tecken på att dem inte är helt säkra i sitt arbete. En fånghäst är ju framför allt i behov av lika bra hovvård som en annan häst.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

tiger tok
2016-07-25 18:11
#12

Ja precis det är så jag tänker! Men det var brutalt förut,om ni hade sett honom innan så hade ni trott att han inte fick någon hovvård,och hans hovar är fortfarande inte som normalt men mycket bättre!

Urhasten
2016-07-26 08:55
#13

#12 Det är ju skönt att läsa. Det var bra av er också att ni förstod att det inte fick gå till så där!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: