Annons:
Etiketthästhälsa-övrig-vård
Läst 579 ggr
Urhasten
2016-06-16 12:48

Vad är lätt och svårt

Vad tycker ni är lätt med att vara hästägare till hästar som är barfota? Vad är svårt för just er med att ha hästen barfota? 

För mig är det lätt som i valet att ha barfota, för att det känns som det enda rätta. Dels har mina hästar så små hovar också, så det finns knappt varken beslag eller boots i deras storlekar haha. Det svåra är att hänga med i klimaten och hur mycket hovstatusen pendlar beroende på vilket väder och underlag vi har. Som oftast är dem helt oömma, inte ens reaktion på enstöringar till stengrus, men det varierar mycket liksom vädret tycker jag.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[nevamisse]
2016-06-17 09:56
#1

Ser bara fördelar med det på våra hästar, de ömmar inte, har mycket bra hovkvalitet alla tre och har varit barfota hela livet. Vår stora häst rids med Easy boots ibland för att inte slita ner för mycket.

Vet en häst som knappt inte kan gå i hagen utan skor för den är så öm och i ett sånt fall förstår jag om man måste ha järnskor, men annars tycker jag det är bra om man klarar sig utan det.

Urhasten
2016-06-17 10:10
#2

#1 Jag instämmer med dig. Under de år som jag inte hade egna hästar och var medryttare eller skötare var så många skodda hovar med järnbeslag trasiga, sköra, ömma och dant ändå. Tappade hästen en sko var hela hästen blockhalt. Mina hästars hovar har aldrig varit sköra eller ömtåliga på det sättet, inte flisat, spruckit nämnvärt eller så. Det enda som varit ömtåligt är som sagt strålarna egentligen, om klimatet/väderleken varit regn/lera i flera veckor. 

Om jag blir "tvungen" att sko, skulle jag välja Razer skorna, de verkar vara mycket trevligare än järnskor. Själv har jag ett par Equine Fusion skor till mitt sto som behöver skydd vid motion på grusunderlag för att det åker in i hålväggarna.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Mygohr
2016-06-17 18:23
#3

Det lättaste var valet att hästarna ska få vara barfota. Resan till fungerande barfota har varit lång och väldigt olika på alla tre. Det svåraste är vintertid när det är halt, då kan jag sakna broddade skor😔

[nevamisse]
2016-06-17 18:44
#4

#3 Vi har haft broddade Easy boot, men oftast klarar vi oss utan brodd.

Urhasten
2016-06-17 20:29
#5

#3 Jaså, tycker du det är svårt med halkan? 

Mina tycker snarare att högt tempo ger ett stabilare grepp på is och där det är halt. Kraften från ett högre tempo gör att trakterna "borrar ned sig" och tån får fäste att skjuta iväg.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Mygohr
2016-06-17 21:45
#6

#4 har bara boots till en och bara i nödfall eftersom han slår sig på kotorna när han har dem på. #5 mitt sto som har gått barfota hela livet går bra hon kollar själv underlaget och det är bara när det är glansis som hon inte går. Grabbarna som har varit skodda hela livet innan har nollkoll och traskar på som om de hade brodd-funkar sådär😏

Annons:
Urhasten
2016-06-29 09:31
#7

#6 Det tar ju för vissa individer tid att bygga upp ett minne som berättar vilka underlag som är mer krävande än andra. Så har jag också upplevt att skodda hästar - de knatar mest på för de har ingen aning om hur underlaget fungerar. Snubblar i skogen, halkar på isen, går sula gul och blå på knöligaste stället under vintern och trampar av sig skorna mer än ofta för att finkänsligheten i ben och hovar liksom ebbar bort.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Mygohr
2016-06-29 19:29
#8

#7 visst är det så. Mitt sto som aldrig varit skor har en heeelt annan koll på sina fötter och underlaget.

Urhasten
2016-06-30 09:14
#9

#8 Instämmer även här!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: