Annons:
Etiketthovskydd
Läst 711 ggr
Urhasten
2/8/16, 10:36 AM

Boots i lera?

Själv är jag lite inne i att införskaffa boots för att se om det kan vara en lösning vid hålväggar. Båda mina hästar har fullt fungerande hovar, men det finns alltid mer eller mindre en försvagning som i vissa fall bildar Hålvägg. Om jag behandlar inifrån blir det förstås bättre, men det yttre påverkar också. Om stenar och smuts tränger sig in blir det också en påfrestning som hoven egentligen kanske inte fixar. 

Jag har inte haft behov av hovskydd tidigare, men jag har faktiskt alltid undrat hur det fungerar för hästar som bär jogginskor/boots och samtidigt går över lera (dylika underlag) - fungerar det?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Tjeja
2/8/16, 10:52 AM
#1

Risken är väl att bootsen åker av när de sugs fast i leran?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Urhasten
2/8/16, 10:53 AM
#2

#1 Tänker också det! Har du den erfarenheten?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Tjeja
2/8/16, 11:12 AM
#3

#2 Nej har aldrig provat boots i lera på häst. (Bara stövlar på mig själv ;-) Men tänker att det beror förstås på hur bootsen är tillverkade hur bra de sitter och på kvaliten på dem förstås. Hästens hovar är ju inte alls lika stora o klumpiga i förhållande till kroppen som på oss så de kanske inte suger fast lika illa? Och som sagt det beror nog en del på utformningen, passform och materialet i bootsen också.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Urhasten
2/8/16, 11:22 AM
#4

#3 Jag tror du har rätt. Vi har ju lite av "ankfötter", så vi fastnar verkligen i värre förhållanden, men jag får en känsla av att hästarna kan göra det samma. Även om deras hovar är rundare blir det kanske som en sugpropp-effekt, haha.

Hoppas någon som upplevt det kan svara, vore intressant!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Tjeja
2/8/16, 11:27 AM
#5

Precis det tänker jag med om sugploppeffekt. Just därför viktigt hur de är utformade också. Ja hoppas någon med erfarenhet svarar snart. Och någon som vet bra boots som är att rekommendera för just djup lera också!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Shettisar]
2/11/16, 9:44 AM
#6

Har samma problem med mina när det är lerigt i hagen. Jag inskaffade för några år sedan Field Paste som jag använder.Fungerar bra och hålrummen blir färre.Men som vanligt så måste man  rengöra hovarna regelbundet.Men Field Paste är faktiskt riktigt bra när man har problem med hålrum och vill skydda hovarna. Boots funkar inte i leran för mig så därför sparar jag bootsen och använder pastan flitigt.Finns på Hovbalans.

Annons:
Urhasten
2/11/16, 6:28 PM
#7

#6 Kan du inte länka till någon hemsida där de säljs? 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
2/12/16, 8:17 PM
#9

#8 Läste lite, men känns skeptisk. Hur bra för miljön är det?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Shettisar]
2/15/16, 2:08 PM
#10

Ja du  #9 alla ingredienser är ju natur baserade då jag tror inte att naturen tar skada av det. Men bara att kontakta Iota och fråga allt du vill veta , hon svarar gärna på frågor ;-)

Upp till toppen
Annons: