Annons:
Etikettsjukdom-rehabilitering
Läst 925 ggr
Tusen
1/12/16, 5:41 PM

Fång - Hur gör ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vårt dräktiga sto har fått fång. Hon har tidigare fått fång då hon varit dräktig (exakt vid samma månad) men har varit dräktig däremellan utan att fått fång. 
Hon har jätteont och står i lösdriften på ett tjockt lager med spån med mycket begränsad tillgång på grovfoder just nu. Hon har alltid enbart fått grovfoder och har aldrig fått fång då hon gått på bete. Hon är 20 år gammal (russ).
Veterinären har skrivit ut två olika mediciner då hon tappade aptiten då hon fick den första (som jag tyckte inte hade någon effekt). 
Hon är barfota och har varit det i 5 års tid (helt) Tidigare barfota endast på vintrarna.

Då hennes fång inte är direkt foderrelaterat tänkte jag höra med er om någon har varit med om något liknande och vad gjorde ni då? Vi är jätteoroliga för henne naturligtvis då hon varit hos oss sedan hon var två år och varit en super trevlig individ. 
(Detta är hennes fjärde föl som är på väg)

Annons:
[Shettisar]
1/13/16, 9:13 AM
#1

Har ingen erfarenhet av fång i samband med dräktighet.Men däremot  annan fång.Dock ej helt klart vad den utlöses ifrån då hon gått på magert bete och fått fång sommar, höst, vår,vinter så… Men ialla fall så har jag haft boxvila på henne de första 14 dagarna tills hon kan gå smärtfritt. Har även då boots på (Cavallo) när hon gått i hagen första tiden. Hon har även grovfoder i nät högt placerat i boxen så hon avlastat frambenen. Inget salt den första månaden efter den akuta fasen.God hov vård och bra mineral tillförsel. Aldrig fått kraftfoder vare sig dålig eller frisk.Enbart hö,halm,mineraler.Förhoppningsvis finns här någon som har erfarenhet av" dräktighets" fång som kan tipsa dig.Men vad jag lärt mig efter dessa "fång" åren är att maten är A&O när det gäller fånghästar. Inga plötsliga foderbyten, analyserat grovfoder och bra mineral/vitamin tillskott.Det finns en uppsjö av tillskott, men jag har enabart Thiamin, Magnesium samt Strong mineraler till mina 2. Nu får det säkert någon att reagera dessutom att det avlas på fång häst.En del vill ha det att i viss mån är ärftligt.Men det där tror jag inte så mycket på förrän det verkligen är konstaterat att ärftlighet förekommer.

Annette
1/21/16, 9:23 PM
#2

Det finns ston som bara får fång i samband av dräktighet, ungefär som människor som får graviditetsdiabetes.

Tusen
1/22/16, 8:26 AM
#3

#2 Hur förebygger man det? Låta bli att betäcka skulle vara tråkigt men det får bli ett alternativ om vi inte hittar på någon annan lösning.

Annette
1/22/16, 12:00 PM
#4

#3. Jag har själv ingen erfarenhet av sådan fång men har diskuterat det med veterinär. Skall försöka komma ihåg att fråga om det går att förebygga eller om man tråkigt nog skall avstå från att betäcka.

Urhasten
2/5/16, 6:34 PM
#5

Hur går det för er?

Min stallägares sto fick fång via dräktighet och har sedan dess slutat tagit föl. Hon har också utvecklas EMS efter det. Hon har fått fånganfall efter det någon gång (oavsett årstid, foder, miljö), utan det sker beroende på hur värdena ser ut i kroppen helt enkelt, vilket såklart varierar beroende på livsstilen, väderlek och klimat. Det stallägaren gör är att helt enkelt anpassa så gott det går.

Förhoppningsvis går fången över när fölet fötts och sedan skulle jag rekommendera att inte betäcka med samma sto återigen. Själv har jag aldrig varit med om det, så återkopplar till vad jag fått information om.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Tusen
2/5/16, 10:55 PM
#6

#5 Jo tack, det går framåt. Hon är inte helt symptomfri än men mycket bättre. Därför går hon nu ute i lösdriften med de andra. I morgon sk hennes hovar verkas igen och sedan sätter jag på boots med sula så att hon kan gå lättare nu när hagen fryst på igen efter att snön försvann. På slät mark märks det knappt men då det är mycket knöggligt går hon försiktigt. Men allt eftersom marken blir mjukar kommer hon att få börja röra på sig mer.
 Hon går fortfarande på medicin men dosen har minskats något.

Sist hon fick fång vid dräktighet (föl två av fyra) tog det ett tag innan vi vågade börja motionera henne. Fånget gick över långt innan fölet föddes. Hoppas på att det ska bli så även denna gång. 
Vi funderar också på att sluta ta föl på henne trots att hon tydligen inte får fång vid varje dräktighet.

Annons:
Urhasten
2/5/16, 11:16 PM
#7

#6 Jag tycker det låter bra att ni inte ska avla mer på stoet. En häst med fång borde inte tas föl på, eftersom fång är så "diffust". Man vet inte riktigt om det är ärftligt eller inte, man vet inte exakt vad som orsakar det eftersom fall till fall ser individuellt ut. 

Jag hoppas att det blir bra för henne snart så ni kan slappna av igen, för så är det också, när våra hästvänner är sjuka så mår man ju så dåligt. Eller, i alla fall jag!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Tusen
2/6/16, 9:36 AM
#8

#7 Nja, jag är inte direkt övertygad att det skulle vara ärftligt då ingen av hennes föräldrar, förfäder(tre led bakåt) eller avkommor (äldsta är 11 år) någonsin haft fång.  Det är inte fodret som utlöser hennes fång då hon annars kan gå på fri tillgång och bete hela sommaren. Jag tror mer på att det är en typ av dräktighetsdiabetes (liknande det människor kan få. Typ en lindrigare variant av havandeskapsförgiftning)

Att vi avstår är mer för ponnyn skull. Hon ska inte behöva lida bara för att vi absolut ska ta föl på just henne.

Upp till toppen
Annons: