Annons:
Etikettfoder-invärtes
Läst 794 ggr
[[AcsJulia]]
9/29/15, 6:28 PM

Fodertråd

Här tänkte jag att alla är välkomna att diskutera och hjälpas åt att fundera kring sambanden mellan ens hästars problem (alternativt uteblivna problem) och foderstat!

Annons:
Urhasten
10/9/15, 1:29 PM
#1

Jag har precis hämtat ut 1 kg MSM. Börjar nog med det inom en vecka hoho 😃

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Österlenhäst
11/12/15, 9:46 PM
#2

Jag ger mina hästar EM Vital och EM-A Probihorse. Sen jag började har de ingen röta alls i hovarna - alla tre har blivit bra :). Det är goda bakterier som ger mage i balans (finns på Greenfoot). De får i övrigt bara gräs, torrt hö i finmaskiga nät och mineraler. Vid behov hampafrön. Sedan finns ett litet örtapotek till hands med gurkmeja, kokosolja, kamomill, chia, osv. 

Men jag tycker att det är svårt att hitta bra mineraler att ge. Vi har höga värden på järn och mangan i höet och nästan alla mineraltillskott innehåller järn och mangan i förhållandevis höga doser. Har gett Biopromin i perioder men är inte helt nöjd med dem. Funderar på att beställa separata mineraler och blanda själv. Och många mineraler innehåller ju också en massa tillsatser och annat. Och i svårupptagliga former. Jag drömmer om att köpa de här och ge men de är ju svindyra om man dessutom ska importera: http://www.organichorsesupplements.com/choose-supplements-based-on-your-horses-life-stage-s/1827.htm

Vad tycker ni?

Urhasten
11/13/15, 2:28 PM
#3

Jag kan säga att jag fegade ur på MSM. Jag undrar varför, det känns inte helt rätt i magen helt enkelt. Är däremot sugen på eventuellt EM-A, som #2.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[[AcsJulia]]
11/14/15, 10:31 AM
#4

#2 Det där verkar ju intressant! Ska kika mer! :D

Österlenhäst
11/15/15, 6:07 PM
#5

Jag har jobbat länge i Raw food-branschen förut, där MSM är väldigt poppis. Jag gillade många av tillskotten i raw food-världen och fick en chans att sätta mig in i dem ordentligt. Bla Pau'Darco, chia mm som många ger hästarna med gott resultat. Men MSM är jag personligen väldigt skeptisk mot även om väldigt många rapporterar om bra resultat. Det är kraftigt utrensande i och för sig, men väldigt processat och långt från sitt ursprungstillstånd. För att utvinna MSM ur cellulosa krävs en väldigt kemisk process. Om man luktar, smakar och tittar på pulvret kan man se och ana att det inte är en naturlig produkt. Det finns många andra bra örter som är utrensande, och EM-A Probihorse hjälper tarmarna att rensa i naturlig takt.

Cahira
11/24/15, 8:16 AM
#6

Hemmaodlat hö, enkelt och simpelt. :P

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: