Annons:
Etikettverktyg-för-hovvård
Läst 9598 ggr
[[AcsJulia]]
2015-09-19 09:07

Göra rent hovarna effektivt

I en annan tråd kom det upp: Vikten av en god hovborste. Fördelen med att göra rent hoven ordentligt innan hovvårdaren är där och grejar (eller innan en själv började jobba med hovarna) är att verktygen räcker längre! Så min fråga är: Vad gör ni för att rengöra hovarna? Både till vardags och innan hovvård!

Annons:
Urhasten
2015-09-20 19:09
#1

Till vardags kratsar jag först ur hoven så gott det går, men det blir aldrig helt rent. Därefter tar jag en vanlig borste med korta strån och borstar undersidan. Även utsidan om det är skitigt där (vilket händer någon gång under höst eller vår). 

Sedan har min Orchidéa, tyvärr, hålväggar. Dessa vill jag inte kratsa allra helst med en klumpig hovkrats, så jag har norpat åt mig en skosöm som jag försiktigt petar och rensar med. Mycket effektivt! 

När jag verkar hovarna brukar jag göra som jag skrivit ovan, men ibland brukar jag även skrubba hovarna med Grön- eller Gulsåpa. Jag tar helt enkelt borsten, sprutar på lite såpa och doppar i vatten. Skrubbar rent och sköljer bort. Då blir hoven ren och hovens anatomi syns tydligt inför verkning.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[[AcsJulia]]
2015-09-22 14:30
#2

#1 När det kommer till rengöring av hålväggar har jag också använt söm jämt. Men under flytten så har jag inte riktigt hittat allt (inklusive sömlådan), så jag tog en skruv istället. Hör och häpna: Jag upplever det som ännu bättre till att pilla ut smuts ur hålväggar! Jag tror det beror på att skruvformen rengör på bredden också, istället för bara med hjälp av spetsen.

Cahira
2015-11-05 03:48
#3

Detta kommer låta helt horrifying men vi gör ingenting. De är frigående och det tar 5 sekunder så är smutsen tillbaka igen. Däremot har de gott om torra områden där hoven får hålla sig torr på egen hand.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tiktak697
2015-11-06 00:23
#4

Jag har en hov mesta med inbyggd hov borste jag tar tenn och spolar och skrubbar på insidan och utsidan och spolar på lite eller låter de stå i hink om det är tort är hästen rörig sprayar jag med jodopax 3 ggr veckan i västs fall annars 1 ggr veckan och tvärar hovarna med vatten varje dag och skrubbar rent allt . Är det torrs kletar jag på detta http://www.daminoshop.se/product/kevin-bacon-hoofdressing-naturel-1-kg-121/ så bra pch endast vid behov . Men innan verkning spolar jag av hovarna sprayar på lite jod (i spray flaskan blir inte alls mycket bara för att de ska döda allt ) sen in i remsornas Box äts mineralerna och höt Sålänge och så trist dem. Då hästen går på Lösdrift så får tassarna vila lite i boxen när de vart röt väder. Annars så brukar verkaren få verka och göra rent allt så sprayar jag på denna http://www.cyberzoo.se/hast/hastpreparat/salvor-och-oljor-hast/cavalor-dry-feet-250-ml-9-st.html och de funkar så bra den tar jag vid riktigt dålig röts eller när hästen verkats och de ser lite lite ofräscht ut när Man ej kan verka bort mer. Mest i förebyggande syfte och de sker inte ofta .

Mvh Tiktak

Urhasten
2015-11-09 18:51
#5

Jag kratsar alltid hovarna för att se skicket och dess undersida tydligare. Även om mina hästar går på Lösdrift, behövs det för att stimulera mitt intresse. Haha.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Tiktak697
2015-11-10 01:06
#6

Min häst är jätte beroende av att ha friska hovar Då den tävlas och tränas hårt så måste den ha välfungerande hovar. Sedan tycker jag det är kul att pyssla med hovarna de känns så bra efteråt när man ser resultat och underhållsverkning är jätte kul med men hästen är så tung hehe ush jobbigt men skojigt 😱😅

Mvh Tiktak

Annons:
Österlenhäst
2015-11-12 21:32
#7

Jag tvättar med EM-A Probihorse (http://www.greenfoot.se) det är min allt-i-allo som minskar infektioner, röta och dylikt. Men det känns lite hopplöst att hålla rent nu när hagarna är så leriga. Och så går de rätt ut igen när man är klar :).

Upp till toppen
Annons: