Annons:
Etiketthästhälsa-övrig-vård
Läst 495 ggr
Urhasten
2015-09-13 12:00

Box eller lösdrift?

Per Michanek, veterinär och forskare, har understrukit att dessa faktorer spelar stor roll för att få en hållbar häst som presterar väl: 

  • Rätt gener
  • God hälsa
  • Rätt träning
  • Frisk luft
  • Vettig utfodring

Bland annat står det också:
"Hästar som hålls ute i grupp får bättre hovkvalitet och har inga kroniska luftvägsproblem, berättar Per. De rör sig mer och får därmed bättre hållbarhet. Hälften av alla hästar som döms ut gör det på grund av rörelsestörningar och en tredjedel på grund av kroniska luftvägsproblem. 

– Så mer än 80 procent av alla utdömda hästar kunde kanske ha sluppit det, om vi bara hade inhyst dem på ett annat sätt!"

http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/box-ger-fler-skador-an-losdrift.htm

Jag tycker det är lite synd att Per plockar med hela hästen kompletta hälsa, förutom just den viktiga hovvården. Däremot är jag glad för att han ser ett samband "med mycket frisk luft och vettig utfodring" och bättre hovkvalitet. 

Har ni hästar på box eller Lösdrift?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Stallmima
2015-09-13 12:02
#1

Har haft och har beroende på vad som behövs till hästen både uppstallat i box och på lösdrift

[Howres]
2015-09-13 12:21
#2

Min går på lösdrit🙂

Urhasten
2015-09-13 15:19
#3

Lösdrift här med, hehe 😃

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[[AcsJulia]]
2015-09-15 11:35
#4

Lösdrift med box vid behov. Jag är lite av tanken att jag hellre stänger in i torr box någon natt under regniga perioder, både för att skona från röta och vara snäll mot markerna. ✨

Linnea
2015-09-15 19:11
#5

Har haft bådeoch. Har nu på box sen några år då vi inte har eget stall. Finns inte många lösdrifter i närheten och defenitivt inga med såna träningsmöjligheter som där han står. Han får vara kvar där tills vi har gård, då blir det Lösdrift.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Urhasten
2015-09-15 19:58
#6

#5 Jag önskar mig också en Lösdrift i framtiden (på min egna gård) ❤️

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: