Annons:
Etikettsjukdom-rehabilitering
Läst 704 ggr
Urhasten
2015-09-07 17:08

Otäck mardröm

Inatt drömde jag någonting som fick mig att vakna till av rysningar. Orchidéas hovvägg hade lossnat från självaste hoven och hela hovarna hade kollapsat. Haha, jag var helt gråtfärdig i mardrömmen och förstod ingenting. 

Jag vart lite intresserad om det finns någon speciell sjukdom eller symtom, där hovväggen faktiskt kan falla bort från kötthoven eller där vävnaderna släpper från hovväggen och bokstavligt talat trillar av från hoven? 

Vet ni någonting om det? 🥶

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Talidass
2015-09-07 17:23
#1

Händer inte det vid White line disease?

Urhasten
2015-09-07 17:26
#3

#2 Detta är ungefär vad jag menar, här har nog hovväggen spruckit upp. Det jag menar är att hela hovväggen lossnar från kronranden 🤮

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Talidass
2015-09-07 18:22
#4

Hoof wall separation disease finns ju annars hos t.ex. Connemara :(

http://www.equinehoof.co.uk/hwss.php

Urhasten
2015-09-07 18:32
#5

Åh, till och med det där såg "trevligare" ut än det jag hade mardröm om haha! Hade varit så önskvärt att svenska forskare tog upp ämnet hobar betydligt mycket mer än vad det görs idag. Så att information sprids och att naturlik hovvård uppmärksammas ☺️

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Alana82
2015-09-08 21:49
#6

Vet att vid allvarliga fall av fång så kan hela hovkapseln lossna, det är inte en dödsdom men det kräver enorm kunskap och en mycket dedikerad ägare för att rehabilitera

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
Urhasten
2015-09-08 22:19
#7

#6 Jag har också hört att vid extrema fall av fång så har det hänt. I min dröm gick det att rehabilitera, men uuuh… Jag var helt slutkörd!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: