Annons:
Etikettbildmaterial
Läst 592 ggr
Urhasten
2015-09-06 21:43

En barfota hästs hälsning

Lite skönt är det med att hösten omfamnar Sverige! Eller i alla fall vad den har gjort för oss i Närke. Luften känns friskare och kylan påminner om mysiga vantar och en fluffig Urhäst. Det ser jag fram mot. En tid utan irriterande insekter och värme. Orchidéa har, tyvärr, haft besvär med överdriven klåda och jag fick införskaffa ett eksemtäcke. Detta tog jag av i mitten av Augusti, vilket var väldigt skönt hälsar en liten Blomma.

Att vara ägare till en Shetlandsponny, som egentligen inte är utvecklas för den här form av klimat om vi ser till biologiska ursprunget, har sina nackdelar. Men samtidigt vågar jag tro att en frisk häst klarar av att anpassa sig väldigt bra. Orchidéa verkar vara nedsatt i sitt immunförsvar, men lyckas klara av det mesta utan större problem. 

Nu är pälsen redan tätare, taglet växer ut och hovarna blir friskare och friskare. De verkar funktionella den sträcka som hon går på hårt underlag, grusväg och grovstenkross bland annat till och från stallet, men jag blir mer och mer nyfiken på hur hon fungerar att promenera längre sträckor. Det får vi snart kanske veta?

Hur har ni det? Jag är så nyfikna på vilka ni är! 🙂

Kan ni inte skriva och berätta lite om er själva HÄR! Sedan hade det varit roligt att låta den HÄR leken få lite liv - kanske lite extra för oss med foto som intresse?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: