Annons:
Etiketthovskydd
Läst 3797 ggr
Urhasten
8/31/15, 7:13 PM

Razerhorse provar Razerskor och Propadsulor

https://www.facebook.com/erik.lundqvist.906/videos/1634533736761939/

"Razerhorse fokuserar nu på att se hur Razerskor och Propadsulor fungerar inom olika Ridsporter.

Här kommer en film om Distansritt där man vanligtvis rider olika långa sträckor på mindre vägar med olika underlag. 

Vi har även testat sulor och skor inom Fält och Hopp där jag ser att hästarna har stor fördel av Produkter som tillåter hoven att vara hov."

Ni som skor; använder ni järnbeslag eller har ni testat andra alternativ vid val av hovskydd? 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Urhasten
8/31/15, 7:15 PM
#1

Ännu en video där Razerhorse jämför järnbeslag och Razer produkt.

https://www.facebook.com/erik.lundqvist.906/videos/1670351769846802/

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
8/31/15, 7:18 PM
#2

Personligen anser jag att funktionella barfota hovar är bättre än beslag, men Razer garanterar "Better than barefoot", hehe. Jag har ingen erfarenhet av hovskyddet, men det kanske ni har? Vore spännande att höra mer från någon som kanske provat de och järnbeslag för att jämföra.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

horses choise
8/31/15, 9:10 PM
#3

Jag har den skon på 4st hopphästar, Fungerar utmärkt. Hovväggen tillåts arbeta vertikalt och strålen får en korrekt markkontakt, Greppet ökar efter hoven inte kommer så långt bakom hästen när hoven tillåts arbeta som den skall. Att barfota är bra på häst som gör annat än hobbyrids är ren och skär lögn. Hoven är genom flera tusen år utvecklad för att klara ett normalt slitage och en normal belastning utan ryttare och för strövande bete. Den skall inte låsas i sin mekanik men den skall ge slitageskydd och den skall hjälpa hästen att inte halka i påskjuts och avstampsfasen men den skall inte hindra glidet i landning. Där har denna sko lyckats riktigt bra.  Jag råkar känna till att ingen person på någon av deras filmer arbetar för dem utan är etablerade ryttare på sina egna hästar. Det fungerar.

Urhasten
8/31/15, 9:13 PM
#4

#3 Vad roligt att du använder det här beslaget! Som jag tolkar det är du positiv till skon. Jag får också positiv inställning till skon, som känns bättre än järnskon. Har du bilder på hovarna så man får se hur det ser ut? Vore himla spännande att veta mer.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

horses choise
9/1/15, 5:03 PM
#5

Det verkar inte fungera att bifoga bild :(  Jag har märkt att man måste sätta skon så den inte sticker ut på sidorna alls, Man får inte låta traktarmarna sticka ut bak och man använder helst sömmen ASV 47mm. Då får man optimal funktion och ingen risk för tappskor, Jag använder 3 söm på var sida. Bra grepp, Bra stöd under strålen och hästen bär sig mkt bättre eftersom den inte blir lika långt bakom sig med bakbenen. Jag har bättre fäste på gräs med denna än med vanlig sko och gräsbrodd!!

Urhasten
9/1/15, 9:43 PM
#6

Oj, det låter ju jättebra för att vara en sko! Vad är skon gjord av för material? Det kan inte vara järn va? Måste vara någon form av aluminium va?

Tråkigt att det inte går att bifoga bilder! 😕

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
horses choise
9/2/15, 4:33 PM
#7

det är stål, samma som i tex skiftnycklar och verktyg. enda anledningen till att en traditionell hästsko är bred och tjock är att gör man den smalare eller tunnare ta pper den formen, järn är mjukt o måste vara kraftigt för att fungera. aluminium skulle inte hålla eftersom de är så tunna. men viktigast av allt är att verktygsstål är det enda som kan böjas och återgå till sin ursprungsform av sig självt. hela tanke bakom skon är att häst inte ska förändra sitt naturliga rörelsemönster bara för att den är skodd och för att det skall fungera får man inte låsa hovväggarnas förmåga att jobba vertikalt. därför går den att böja upp ca 20mm och ned 30mm i trakterna för det är så mycket hoven kan ryckas ihop och expandera naturligt innan den blir överbelastad. bla detta gör så att hovleden inte vrickas med en knyck direkt hästen sätter ned yttertrakten före innertrakten vilka alla hästar gör så fort de ökar farten och kommer under sig.  eller trampar på tex en sten…

Urhasten
9/2/15, 5:39 PM
#8

Ja, jag tänkte att det inte kunde vara järn, med tanke på hur böjlig materialet är och kan gå tillbaka utan att brytas av. 

Hur ser du på skon och att vikten för det mesta placeras på hovväggen och att hoven inte arbetar hovvägg - sula - stråle? Är det en detalj som du anser är värd att resonera bort för att någon annan detalj väger upp (ex. slitaget)?

Hur ofta skos dina hästar om mellan varven?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Qalaspuff
9/9/15, 10:12 PM
#9

Blir det skillnad i slitaget på en sådan här sko jämfört med en vanlig järnsko?

horses choise
9/12/15, 1:35 PM
#10

tanken med denna sko är att flytta vikten från hovvägg in i hoven, att hästen skall bära sig i sin hela fot, inte i skon. När trakterna tillåts arbeta vertikalt och skon inte är bred och platt under så blir den inte svävandes uppe på marken-underlaget utan återvinner det naturliga sättet att bära sig, dvs genom att marken komprimeras inne i hoven och hela hoven bär hästen. Man flyttar balansen från hovvägg till hov och då ges även strålen sin naturliga funktion som "trampdyna" . Tanken är att bibehålla den balans och det rörelsemönster hästen har som oskodd fast den är skodd. Materialet är inte järn, det är boriumstål. dvs som i x skiftnycklar. Verktygsstål kan böjas lite men går alltid tillbaka till sin ursprungsform. Att kante på skons undersida är smal jämfört med en vanlig sko beror på att den skall motsvara hovväggens egna bredd. All sko massa innanför bärranden är överflödig för hästen och hindrar den bara att arbeta med sin egen sula / hålfot ocdet är just bredden-tjocklen och järnet som är den klassiska skons stora nackdelar.

Urhasten
9/12/15, 2:23 PM
#11

Jag gillar faktiskt Razer, mer än vanlig järnsko. Däremot kommer man aldrig undan att oavsett skons modell eller material, det faktum att skon slås på med söm som kan orsaka spänning och tryckpunkter, att hovväggen belastas mer än hela hovens undersida sammanlagt. Fördelningen blir jämnare med Razer, men aldrig som när hästen går barfota.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[[AcsJulia]]
9/15/15, 11:40 AM
#12

Jag tycker det är en god idé med valet av material i Razerskon. Men jag är faktiskt mer övertygad om kompositmaterial i hovbeslag! För faktum kvarstår att metaller och legeringar är hårdare än önskvärt på de flesta hästar och bidrar till ökad vibration vid rörelse.

Urhasten
9/15/15, 9:56 PM
#13

#12 Jag tycker Razer har bättre produkter än en vanlig järnsko, men det är fortfarande barfota med hovskor som är det optimala för min smak. Just för att inte påverka hoven med söm och viktfördelningen. Samt vad som händer med hela hoven, benet och kroppen när hovarna har skor.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: