Annons:
Etiketthästhälsa-övrig-vård
Läst 890 ggr
Urhasten
2015-08-25 20:31

Utfodring och hovar

"Slowfeeding, framtidens utfodringsmetod", står skrivet på förstasidan hos:
http://www.slowfeeding.se/

Principen med slowfeeding, eller också kallat utfodring i småmaskiga hönät, är att öka tiden hästarna äter, minska tuggornas storlek och därmed öka antalet tugg. Meningen är också att minimera spillet, möjlighet att ha fritillgång - men begränsad - av grovfodergivan och genom dessa och många fler fördelar kan en summera fram att resultatet blir en mer harmoniskt häst. Som i sin tur presterar betydligt mycket bättre.

Charlotta Lindgren är diplomerad equiterapeut med kiropraktisk inriktning, samt akupunktör. I en artikel hos Hippson berättar Charlotta om att hon kan se ett samband mellan stressade hästar och nackproblem - och som då också utfodras på det här viset. Artikeln går att läsa här:
http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/kan-finmaskiga-honat-ge-hasten-nackproblem.htm

Jag tycker att alla fördelar överväger de få nackdelar - som går att förebygga och i de flesta fall undvika helt. För mig är det viktigt att se till hästarnas grundläggande behov, där bland annat hur foder och utfodringsmetod anpassas. Det är viktigt att placera småmaskiga hönät på ett vis som inte provocerar fram lustiga positioner när individerna äter och det ska heller inte sättas på ett vis som för hästen känns omöjligt att äta från. Som i sin tur kan trigga fram stress. I början kan många hästar bli frustrerade, men detta är på grund av invävda mönster bryts. Detta förändras snart, om näten är placerade lämpligt. Näten behöver också vara tillräckligt stort eller flera stycken fördelade på olika platser som hästarna i samma hage har svårt att komma bra överens. Tendens att försvara sin fodergiva brukar också försvinna med tiden, eftersom hästarna förstår att maten nu räcker till alla. 

Vad tycker ni om småmaskiga hönät? Och framför allt är jag nyfiken på om ni tycker det finns koppling mat - harmoni - hovar? 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[[AcsJulia]]
2015-09-15 12:21
#1

Det är otroligt intressant detta med fysiologi och psykologi, samt koppling till fodringen! Mina egna observationer lyder: • Oro i flocken påverkar hur mina hästar äter. Är det oroligt i flocken så forslar de runt varandra på ett sätt som kan leda till skador och stress. • Stressen ger orolig mage och tarm. Detta är ju direkt kopplat till hela kroppens funktion! En stressad häst blir en stressad tarm som i sin tur blir en påverkan på hovarna, helt klart. • Slowfeeding-nät bidrar till ett lugnare ätande för mina hästar. Jag misstänker att det beror på vetskapen att maten räcker längre och till alla.

Linnea
2015-09-15 18:53
#2

Ett grovfoder som är anpassat efter hästarnas behov är den bästa lösningen. Problemet är att de flesta hästägare vet inte vad deras hästar behöver för näringsvärden (oftast är dom för höga).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Urhasten
2015-09-15 20:06
#3

Jag har gjort liknande slutsatser som #1 beskriver. Foderstationerna ska vara tillräckligt stora så att det inte blir trängsel. När hästarna trivs ihop och matsituationen inte blir ett oroligt moment, så är det någonting som jag verkligen prioriterar; ökar tiden de äter, möjligheten att grovfodergivan alltid finns där och friheten att äta när de vill.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Österlenhäst
2015-11-12 21:37
#4

En häst blir olycklig om den inte får äta på 3-4 timmar. Kroppen och tarmarna ställer in sig på svält vilket såklart är otroligt stressande. Jag tror på slowfeeding! :)

Urhasten
2015-11-13 14:28
#5

Härligt att du har den inställningen, #4!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Tusen
2016-01-06 17:32
#6

Vi har slutat med näten då vi upplevde att de åt mer och dessutom drog ut höet som de sedan trampade ner. Numera har vi en stor tung " låda" som de äter ur fritt och som vi fyller på då den är tom eller som mest tom under en timme. Hästarna har blivit smalare och det blir inget spill alls. Samt!inga har gått tillsammans hela livet och alla får äta och dricka utan bråk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: