Annons:
Etikettsjukdom-rehabilitering
Läst 1632 ggr
Urhasten
2015-08-25 19:52

Rehabilitering av hålvägg

Har ni någon gång stött på hålväggar? Om ni har, hur har ni rehabiliterat det och gått till väga för att läka de? Tycker ni det är lämpligast att verka upp, låta vara eller fylla igen?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
emelie258
2015-08-31 22:19
#1

Jag fick djupa hålväggar på min dåvarande 2 åring utav bärrandsröta efter sommarbete, ca 1,5-2 cm djupa. Tog ca ett år att läka ut dem. Första halvåret tvättade jag varje dag, sedan ca varannan dag. Jag Kratsade och pillade ut allt skräp med en söm, sedan med en hård borste tvättade jag med såpavatten noga. För att ta död på bakterier använde jag först kopparsulfat, men efter att ha förstört alla stallkläder slutade jag med det då det fräter bort färgen. Såg heller ingen större verkan av det. Det som botade bärrandsrötan så att hoven fick chans att växa ut var absorbines medel för just hovröta. Det står dutta med bomull, men jag har alltid hällt det i hålväggana. Sedan för att undvika att smuts ska komma in så har jag använt kärdrev som jag pressat i hålväggarna ända upp till kanten. (Det är typ Lin blandat med kära.) det byter jag då ut varje gång jag tvättat, viktigt är att lufta då rötan "dör" av syre. Vircon S har jag även använt och tvättat med ibland, använd exempelvis en tandborste för att komma ner ordentligt i hålorna. Verka bort rötan ska man göra, men ej mer än det bara det svarta mjuka i bärrande, när hålorna blivit mindre och eventuell röta försvunnit har min hovslagare verkat upp dem "breddat" hålorna inåt så att stenar inte ska fastna när lin ej längre går att få att ligga kvar. MVH Emelie 😊

Urhasten
2015-09-04 17:21
#2

#1 Hålväggar är aldrig trevligt och det låter skönt att ni lyckades bli av med det. Jag har precis varit med om den värsta hålväggen någonsin jag med. Jag tycker den var så pass illa att jag dessutom undrat om det från början varit en hovböld (med tanke på att den var nästan så djup som till kötthoven, men i så fall en minimal eller omärkbar böld därför Orchidéa (som min häst heter) har aldrig varit halt eller öm tidigare. Så det var väldigt märkligt. Sedan har Orchidéa en ganska komplicerad historik så att om hennes hovkvalité sjönk är det förståeligt.

Mitt i samma veva som hålväggen dök upp fick hon världens Strålröta på just vänster fram, så jag var på gränsen till att tro att vi inte skulle klara det här utan veterinär inblandad. Sån tur var blev Orchidéa aldrig så pass illa att hon vart halt och kunde alltid stödja, samt gå på mjukt underlag. Så jag hade en liknande metod som du för att rehabilitera hålväggarna (som vi fortfarande behandlar och har fått kontroll på), men strålrötan använde jag Pau D'Arco te för första gången - vilken mirakelkur. Kroppen hade redan till dagen efter påbörjat balansera mage och tarm, strålrötan försvann på ca. 5-7 dagar och sedan gick hon friskt på hårt underlag igen! Helt fantastiskt, vad naturens tillgångar, så som bark, kan tillföra.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[[AcsJulia]]
2015-09-15 12:11
#3

Just detta med hålväggar jag funderat en hel del på den senaste tiden… Rent spontant känner jag att det min gamla hovslagare gjorde är den snabbaste vägen till full funktion och ostört läkning borde vara att göra rent från skräp, desinfektera hålrunmet för att sedan fylla hålrummet med något plastliknande (såsom Vettec), samt raspa hovväggen till normal form för att avlasta hovväggen. Då borde, tekniskt sett, skadan skyddas och hoven belastas normalt, vilket förhindrar ytterligare belastningsskador. Det har varit oklanderligt effektivt på de få större hålväggar jag stött på!

Urhasten
2015-09-15 20:12
#4

#3 Vad är Vettec?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[[AcsJulia]]
2015-09-16 06:40
#5

#4 Vettec är ett företag som producerar olika hovprodukter såsom lim, flytande silikon att fylla sulan med, olika typer av gummi som fäster direkt i sulan och skyddar från stentramp… Spännande produkter!

[[AcsJulia]]
2015-09-16 06:44
#6

Här är modellen som blir en skyddande hinna för en i övrigt oskodd häst.

Annons:
[[AcsJulia]]
2015-09-16 06:47
#7

Och silikonsulorna! (Förövrigt första videon i hela Vettecs spellista med utbildningsvideos)

[[AcsJulia]]
2015-09-16 06:48
#8

Ytterligare en spännande produkt.

Urhasten
2015-09-17 20:30
#9

Vad innehåller plasten och siliconet? Är det verkligen så bra för hovens vävnad, etc?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[[AcsJulia]]
2015-09-18 11:49
#10

#9 Jag är rätt övertygad om att den nte är sådär jättenyttiga… Men å andra sidan bör det ju vara rehabilitering. Och dessutom bör alla hästar få paus från sina beslag! Men ja, jag är i samma tankar som dig… Blir alltid lite pest eller kolera! Även om ämnena säkert inte är alltför bra, så är det ju ändå så att hoven belastas bättre än av vanliga alternativ. Bäst av allt är förstås boots med iläggssulor vid behov! Då behöver en inte oroa sig för varken skadliga vibrationer, hängande sulor eller farliga ämnen. 👌

Urhasten
2015-09-18 20:20
#11

#10 Jaa, det där med hur skyddet ska vara blir så knepigt 😐

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: