Annons:
Etikettverktyg-för-hovvård
Läst 937 ggr
Urhasten
8/24/15, 9:57 PM

Hovraspen Save Edge

Jag gick grundkurs i hovverkning enligt SANHCP, för Kent Wiberg, hösten 2014. I samband med detta införskaffade jag även mina första egna verktyg och jag känner mig nu redo att rekommendera den rasp som jag älskar!

Nog för att jag har en liten Minishetland som sällan har skitiga hovar, verkas hon varje eller varannan vecka och denna rasp är fortfarande som ny i skicket. I tio månader och går fortfarande inte i banor att köpa en ny. 

Save Edge **finns att köpa här:
**http://www.teamalutorp.se/rasp-save-edge/210-0

"Lätt rasp för enkelt effektivt användande. Utjämnade kanter för bekvämt grepp. Tänderna på både rasp och filsidan är formade och vinklade för snabb avverkning utan att hovpartiklar fastnar. Raspen lämnar en jämn och fin yta. Längd 14" (350 mm). Bredd 44 mm. Hög kvalitet. Hel förpackning = 6 st."

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[[AcsJulia]]
9/15/15, 12:24 PM
#1

Själv har jag en Heller Black Master och en Heller Black Legend. "Black"-serien är ytbehandlad vilket gör att det inte fastnar horn i tänderna, rost fäster inte och raspen håller sig skarp längre. Otroligt nöjd! Håller fortfarande måttet efter två respektive ett år. ~

Linnea
9/15/15, 7:13 PM
#2

Har en mustad. Den är 10 år gammal och jag tror att den är lite slö nuförtiden. Borde köpa en ny.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Urhasten
9/15/15, 7:57 PM
#3

Woah. Raspar kanske håller längre än vad man tror, om man investerar i dem. Jag undrar hur länge min håller. Känner fortfarande att den är sylvass och dessutom som ny på vissa områden. Vad kostar era raspar?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[[AcsJulia]]
9/16/15, 6:53 AM
#4

Oja! De håller ju länge, definitivt. Jag hade t.ex. min mors rasp som hade över 30 år på nacken… Fortfarande så den bet, men inte alls sådär som nya raspar är ( = tar tre tag så är det klart)! Jag tror Hellers alla modeller (gjorda av Mustad om jag inte missminner mig) kostar ungefär 300:-. Att köpa en hel låda är kanske en god idé för yrkesmannen. För mig räcker det dock gott med ca. 1/år. Då blir det lite väl att köpa för ett helt kompani..! Haha!

Urhasten
9/17/15, 8:24 PM
#5

Jag har läst att hovslagares raspar håller i ca. 5-6 veckor och sedan är raspen värdelös 😐

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[[AcsJulia]]
9/18/15, 11:51 AM
#6

Ja, det är ju mycket för att de raspar väldigt mycket, många använder raspen för att släta till sömmen som sticker ut ur hoven (efter att de nitat) och framförallt för att de ställer högre krav på sin utrustning. Det säger ju sig självt att det är rätt okej för mig att stå och raspa fyra hovar i veckan med en rasp som kräver 10 minuter extra jobb. Men hovslagarna är ju redan så överbelastade i sitt yrke, så de är väl rädd om det de har.

Annons:
Urhasten
9/18/15, 8:05 PM
#7

#6 Läste en artikel där en hovslagare dessutom ofta råkar ut för smutsiga hovar 🤐

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Linnea
9/18/15, 9:04 PM
#8

En hovslagare använder raspen väldigt mycket. Jag använder min max en gång per vecka till en häst. Smutsiga hovar gör raspen slö mycket fortare så en hovborste är en bra investering.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: