Annons:
Etiketthästhälsa-övrig-vård
Läst 1450 ggr
axa
2016-07-24 12:12

Barfotahäst på vintern

Skapar ny tråd för att andra som söker svar lättare ska kunna hitta svar :)

Hur gör ni med era barfotahästar under vintertid? Som vanligt blir jag varnad över att 'det inte går' och att is och halka ställer till det. Att man måste ha skor, sulor och broddar. Så hur gör ni på vintern? Kan tillägga att hagarna är både backiga och plana, för att ta sig till och från hagen går man i uppförs/nerförsbacke. Vill inte hålla på att sko den kalla tiden och ha resten barfota. För det känns verkligen inte hållbart med det arbete som behövs med hovarna och det arbete vi lagt ned och fortfarande jobbar hårt med för helt funktionsdugliga och välmående hovar. Vill inte heller sko fram och ha barfota bak.

Annons:
Codswallop
2016-07-24 12:42
#1

När jag hade min oskodda valack på Lösdrift sandade de extra i backarna. Gick utmärkt för honom, han lärde sig snabbt att mest gå i snön där han fick bättre fäste.

axa
2016-07-24 12:51
#2

#1 Okej, får höra med hur de sandar här. Då lär nog min häst göra detsamma, hoppas jag.

Mygohr
2016-07-24 20:27
#3

Mina går barfota året runt. I hagen och ut/in från stallet är aldrig något problem. Killarna, som har varit skodda, kan ha lite bråttom och dålig koll när jag rider så då är det antingen broddade boats eller att själv ha koll på underlaget. Mitt sto som aldrig varit skodd släpper jag bara tyglarna så fixar hon det själv. Hon har stannat och vänt huvudet så att hon kunde glo på mig en gång och då var det blankis över hela vägen☺️ Då vände vi och gick hem😄

Urhasten
2016-07-24 21:25
#4

Mina går barfota och klarar det galant. Det krävs träning för att klara av is och halka också. Jag upplever inte att dem hämmas av det. De borrar ned trakterna och skjuter iväg med tårna. 

Det du kan gör är också att använda broddade boots till/från hagen och vid aktivitet.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gronstedt
2016-08-15 12:15
#5

Medryttarpålle går barfota året om, med broddade boots vid ridning/körning när det är isigt. Vid hand, på väg till hagen etc. tassar hon försiktigt och lugnt där det är isigt och halkar inte. I hagen är det sällan så halt att det blir problem.

Det är rätt fantastiskt att se hur hon anpassar sig beroende på underlag. Är hon barfota på is spanar hon in underlaget och kliver försiktigt, men har hon bootsen på tar det bara några sekunder innan steget blir längre och huvudet kommer upp, när hon känner att broddarna biter och hon inte behöver vara försiktig.

Även när man rider känner man skillnad. Kommer vi till en isfläck när hon är barfota så kortar hon steget, tittar sig för och tassar försiktigt. Då sitter jag stilla och låter henne köra som hon vill den biten.

EDIT: Hon har aldrig varit skodd.

Upp till toppen
Annons: