Annons:
Etiketthovskydd
Läst 1896 ggr
axa
6/10/16, 9:10 AM

Alla vill sätta skor på min häst..

Min hästs hovar är i ett inte så jättebra skick, men ändå bra för att ha klarat av hagen han går i nu om man jämför med hagkompisens hovar och hur ofta problemen kom förut. 

Men jag blir så osäker när alla som får reda på att min häst är barfota säger att jag ska sko honom.. Det är det sista jag vill just nu. Han kan gå barfota och jag vill verkligen inte sko honom nu till sommaren när han då får gå i en stor hage och inte så mycket sten på samma sätt.

Min dressyrtränare sa igår att hon tycker vi borde sko honom. Och sade något som att 'det märks' på honom att han är barfota, alltså att typ något med honom är fel då och det ska lösas med skor? Och det var inte så att han ömmade utan typ något med steget eller så kanske? Hon sa inte vad.

Jag bryr mig faktiskt inte det minsta ifall hans steg inte är tillräckligt bra, men man blir ju osäker på sig själv och vad man tror är bra för hästen när alla man möter har en annan inställning. Men alla dessa, utom en, har skodda hästar. Vår hovslagare är neutral och tycker han kan gå barfota så länge han inte tar skada utav det.

Vi har hittat passande sko-boots nu, så äntligen kan vi rida ut och matte behöver inte ha dåligt samvete för att lille killen ska ha ont av gruset.

Men nu undrar jag varför skor överhuvudtaget är bra och varför alla vill ha järnskor på hästarna?

Visst skyddar dem hoven, men de förstör ju så mycket för hästen också. Jag får kalla kårar bara av att höra hästskor slå mot marken, men njuter av min egna hästs dova tramp. Med eller utan sko-boots låter det lika underbart..

Annons:
Maleficum
6/10/16, 9:35 AM
#1

Jag är ingen hovexpert (så ska bli intressant vad de mer kunniga svarar) men för mig känns det som mycket gällande skor är (precis som mycket annat i ridningen) tradition och vad jag förstått det (rätta mig om jag har fel) så har en häst väl gått länge med skor är det svårare att få dem att gå barfota senare och många "ger upp" att testa få dem barfota för de bara blir problem.

Sen hörde jag/läste nånstans (minns tyvärr inte vart) att ha hästar uppstallade som många har gör hovarna olämpliga att ha barfota då de måste stå för länge i sitt egna gödsel och det ger sämre hovar som inte klarar barfota.

Sen finns det väl som med allt här i världen undantag och situationer som gör skor nödvändiga (såg program där de red i Mongoliet och där skos ju nästan aldrig hästarna men när de skulle rida igenom ett vist parti där det var mycket stenskravel och vassa småsten och sånt så skodde de hästarna innan dess, såg aldrig vidare men antar att de tog bort skorna när de var förbi det stället).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Alana82
6/10/16, 9:59 AM
#2

Tyvärr ställer skor till med mer skada än nytta om du frågar mig, vibrationerna som uppstår redan i trav bryter ned brosket som finns i bakre delen av hoven och som ska stå för en stor del av stötdämpningen, resultatet blir ofta diffusa hältor men det tar lång tid så få kopplar ihop skorna med hältan 5 eller 10 år senare när hoven är så nedbruten och lederna så slut så de inte längre kan kompensera.

Hovboots låter som en utmärkt lösning på det tillfälliga problemet med ömhet vid ridning, varför sko för hela dygnet när de endast behövs någon eller några timmar per dag

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

idaklausner
6/10/16, 1:24 PM
#3

Jag tror att det handlar om tradition, och kanske även om grupptryck/attityder till andra alternativ. Jag använder mig av joggingskor när jag tränar och det funkar jättebra. Tänker precis som du, varför järnskor? Helt ologiskt varför man ska ha järn fastspikat i hoven. Stenhårt och låter inte hoven vidgas. Men det är min, kanske udda, syn på saken.

Urhasten
6/10/16, 6:12 PM
#4

Det är inte alla hästägare som kan hålla en häst barfota. Hästens ägare ger möjligheter till hästen som gör att barfota inte är möjligt. Hovarna ömmar, flisar, spricker, går sönder och blir riktigt sjuka. De berättar då att hästen inte kan vara barfota - vilket jag håller med om. Den ägaren ska inte ha en häst barfota för att det brister alldeles för mycket i kunskapen. MEN, det är heller inte fy och skam. Vi väljer vilka vägar till frisk och sund häst och ansvarar för att lyckas. Det finns många vägar för att ha en frisk och sund häst.

Det är inte bara att dra av skorna och hålla tummarna för att se hur det fungerar. Allt handlar om att hitta den vardag för hästen som fungerar hur mycket den än kan skilja sig från andras. Ingen är sig helt lik. 

Tid. Det tar ca. 1 år för den friska vävnaden vid krontanden att hamna vid marken. Det är inte allas vetskap att det kostar oerhört mycket tid och rehabilitering för att få en hov att tränas och anpassas till ett funktionellt liv som barfotahäst.

Frågan är ju bara, vill, kan, orkar hästägaren? Det är INTE skam att inte vilja/kunna/orka. Det är inte bara en dans med rosor att hålla häst barfota. Jag är för friska och sunda hästar. Det är allt. Jag bryr mig inte om någon häst hålls skodd eller barfota - jag bryr mig om att det ska fungera för hästen och hästens ägare. Personligen avskyr jag järnskor och skulle aldrig valt detta vid skoning, om jag skulle bli tvungen att sko. Däremot hoppas jag och gör allt i min makt för att rehabilitera en barfota hov istället för att sätta plåster på såret. Jag vill mycket hellre läka symtom och behandla från botten. Där sitter problemen som oftast i mage, tarm, njurar, lever, skelett, muskulatur, etc. 

Så, med min lilla långa novell så menar jag att det här borde flera tänka på när dem skyller våra hästar med brister på hovar (eller friska hovar för den delen med) att de bör behandlas si eller så - för det angår inte någon annan än hästägaren själv. Var och en väljer sin väg och ansvaret ligger hos var och en av oss. Jag hjälper och stöttar gärna för barfotagång, för det är ett av mina största intressen. Mitt hjärta brinner för hästhälsa - hovhälsa.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

axa
6/11/16, 9:52 AM
#5

#1 Ja, det känns väldigt traditionerligt. Gödsel tror jag inte är ett problem i vårt fall då han har bajshörna, kissplats och sovställe på olika ställen. Sedan trampar han runt såklart, men inte på urin eller avföring. :)

#2 Jaha, jag har tidigare bara känt skodda äldre hästar där alla mer eller mindre får hälta hit och dit. Nyfiken om detta gäller i lika stor grad med barfotahästar eller om det kommer ännu senare/knappt något alls?

Jag tänker precis så och det är endast vid uteritter han har sko-bootsen på så det blir några få timmar i veckan endast. När t.o.m de skodda hästarna ömmar vid tramp så reagerar inte min häst alls och dessutom får han otroligt bra grepp så vi har det enkelt att ta oss fram också.

#3 Tradition och grupptryck märks av ordentligt, jag har så svårt att säga "nej vi ska inte sko honom" när andra 'trycker på'. Blir mer av en bortförklaring om varför det inte lämpar sig att sko honom just nu.. :/

#4 Jag vet ej hur länge Impala gått barfota, då vi bara har fått historik om det sedan oktober (blev nyfiken ang. att det ska ta ett år för friska vävnaden). Ska kolla upp med förra ägaren om han var barfota när han kom. Jag tycker att fler hästägare borde försöka barfota eftersom hästens livskvalité i det långa loppet påverkas. Men alla gör ju som de själva vill och vad som passar dem. Och jag tror många är rädda för just tid och påföljderna som kommer. Att ha skor är ju helt enkelt det simplaste alternativet i många fall.

Vi håller på att hitta Impalas rätta foderstatus, vad är bra för att stärka/hjälpa hovar? Finns det forskning bakom det också?

Maleficum
6/11/16, 11:23 AM
#6

#5 Att skor är simplaste alternativet ibland kan kanske också bero på att det är svårare att hitta "hovslagare" som kan barfotaverka än en som är mest kunnig med skor?

Kan förstå det är jobbigt med grupptryck och kan vara svårt att stå på sig om sina åsikter.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Urhasten
6/11/16, 3:36 PM
#7

#5 I foderväg är sådant som stärker mage, tarm, lever, njurar och immunförsvaret sådant som direkt påverkar kvalitén på hovarna, horntillväxten, balansen och därmed hur möjligheterna ser ut för att vara funktionella som barfota. 

Jag tycker att sådant som påverkar kroppen bra i sin allmänhet är sådant som kommer stärka flera delar av hästen, inklusive hovarna. För mår främst mage och tarm bra, då har du oftast friskare hovar, starkare immunförsvar, god blodcirkulation. 

Just forskning på rak arm har jag svårt att koppla här och nu, men jag har med mig som grund för min kunskap att det finns flera studier och forskningar kring hur olika ämnen, mineraler, spårämnen, vitaminer, hur protein och kolhydrater antingen stärker eller försvagar hovarna. Exempelvis finns det ju mycket som talar för att biotin ska vara effektfullt för förbättrad hovkvalité. Det finns örter och växter som direkt är forskade på och som pekar på hur bra det är för skelett, leder, hornkvalité, etc. 

Bra läsning, alltså examensarbeten, forskning, studier, vetenskap och vettig information, brukar jag få om jag söker mycket på specifika saker. Om jag får nys om ex. Pau D'Arco teet och barken, så får jag fram massor av intressant läsning och sedan får man vara uppmärksam om det är någonting som kan brukas på oss själva och eller våra hästvänner. 

Så mitt tips är att helt enkelt söka på ex. "Hovkvalité" eller "Bra för hovarna", så hittar du information och i informationen hittar du nyckelord som "kiselgur" eller specifika namn på ex. bakterier, växter, etc, som du sedan söker på nytt om. Och så vidare. 

Sedan tror jag att mycket trevlig information finns på engelska, eller andra språk, men själv är jag så oerhört dålig på andra språk så jag är rätt begränsad där. Google translate är inte att hylla alla gånger, haha.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[nevamisse]
6/17/16, 9:47 AM
#8

Inte ska du sko hästen om det inte behövs. Easy boots har fungerat bra på våran stora som går barfota. Alla våra tre går barfota utan minsta problem.

Lorita
6/18/16, 4:10 PM
#9

har du en bild på hovarna?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




axa
6/19/16, 10:53 PM
#10

#9 Kan fixa imorgon :)

axa
7/2/16, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

Bara så ni vet, när jag köpte min häst i slutet av april så var hovarna väldigt utflutna och förmodligen inte verkade tillräckligt regelbundet för de var över 16 cm långa & breda på sulan i mätning för boots (vilket representerar strlk 6, den största som säljs). Nu idag har han gått ner till storlek 1 & 2 eller 2 & 3. Så vi arbetar på att få ner dem i rätt längd, bredd och form. Här är bilder från någon dag tillbaka efter att hovslagaren klippt ner dem lite.

Urhasten
7/2/16, 7:07 PM
#12

Det hade varit spännande att se undersidan också! Tycker hovarna ut att vara på god väg.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

axa
7/24/16, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

Såhär ser fossingarna ut i dagsläget. Hovarna är i bra längd tycker vi nu. Hovslagare var ute för ett par veckor sedan. Frågan är ifall han behövs för att kapa och raspa när jag raspar kontinuerligt själv. Kanske bara för att kolla hovarna om något är fel om jag upptäcker något?

(Som ni ser, är de lite i olika form. Två av bilderna visar rundare hovform och dessa är fram. Bilden med den ovalare hoven är bakhov. Båda bak är ovalare i formen)

Annons:
Urhasten
7/24/16, 9:23 PM
#14

#13 Jag skulle säga att om du kan hålla efter regelbundet och ha kontakt med hovvårdare så är det ju ett alternativ. Jag har så ex. Verkar själv sedan jag gick en grundkurs och har sedan dess haft ut hovvårdare en gång för att kontrollera att det går åt rätt håll.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Alana82
7/27/16, 3:40 PM
#15

Från det som går att se på bilderna så ser det ut som att de är på rätt väg, traktstöden och trakterna skulle kunna behöva lite omvårdnad så de inte drar iväg för mycket men är svårt att avgöra på bara foton, de kan vara rätt missvisande ibland

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: