Annons:
Etiketthovskydd
Läst 707 ggr
[[AcsJulia]]
2015-09-15 12:55

Behov av boots? Självklart!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oftast talas det om hur bra det är att äga en uppsättning boots "utifall att behovet uppstår". Det är något som upprör en del människor. "Vad är det för mening att hålla hästen barfora om den i alla fall behöver boots under arbete?!" Själv använder jag boots "vid behov". För mig är detta "behov" mestadels styrt av träningen. Om jag ska köra någonstans där jag misstänker att underlaget kan skada hoven, eller helt inte kan garantera att det är uteslutande bra vägar, då åker bootsen på! Detta är för mig mest av allt en förebyggande åtgärd. Förebyggande är också ett behov! Så vad är det för förebyggande syfte jag talar om? Jo, om jag kommer körandes i full fart i ett maratonhinder (eller vart som helst, ärligt talat) och min häst kliver på en ensam sten, då är risken stor att det uppstår en blödning, ett blåmärke, med ömhetbsom resultat. Det är viktigt att komma ihåg att hoven är full med mjuk vävnad som kan ta skada vid "misshandel" från underlaget. Så för mig är det i huvudsak att förhindra skada som hovboots nyttjas. Varför använder ni boots?

Annons:
Linnea
2015-09-15 18:56
#1

Låter ju som ett märkligt argument. Hur många finns det inte som sätter på benskydd för att hästen eventuellt kan slå sig själv? Rätt många (oftast helt i onödan). Jag tar på bootsen när vi rider ut för han ömmar på grusväg.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Urhasten
2015-09-15 22:08
#2

Det finns väldigt många som sätter på benskydd i hagen, en hjälptygel utifall att hästen kommer få fart eller slå med huvudet, etc. Utrustning som används i förebyggande syfte är allt lång. 

Att äga boots/joggingskor/hovskor för att förebygga vid visst underlag tycker jag är att ta hänsyn. Så länge inte bruket av förebyggande blir att hästen får utebliven belastning, men eftersom hästen då går barfota när den inte aktiveras på mer krävande underlag, så finns oftast en grundkondition för hoven där. Vilket främjar hela hästen.

Jag skulle vilja hitta ett par passande hovskor till Orchidéa, men letandet efter att hitta ett par i hennes storlek fortsätter. I värsta fall kanske jag kommer behöva göra egna eller specialbeställa någon variant.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: