Annons:
Etiketthästhälsa-övrig-vård
Läst 461 ggr
Urhasten
2015-08-24 22:23

Hösten och vintern närmar sig

Hösten och vintern närmar sig med stormsteg. I skrivande stund är det julafton om fyra månader. Tiden går oerhört fort! 

Hur bor era hästar under leriga och blöta årstider?

Min lilla Orchidéa går på Lösdrift med elva andra individer. De flyttas över till en vinterhage där en foderstation, thermobar och en halmbäddad ligghall väntar. Foderstationen står på en yta högre än övriga ytan, bredvid ett dike, vilket leder bort mycket av vattnet. Vid ingång av ligghallen, thermobaren och öppningen är terrängen grusad som håller marken relativt kompakt ändå. Hästarna måste vandra mellan de olika "stationerna". Tack och lov vart det inte drygt förra året, så jag hoppas på något liknande den här gången! Glad

Foto: Camilla Havsénius, Eldvallas Gård

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[[AcsJulia]]
2015-09-15 12:01
#1

Förr hade jag mina hästar i samma hage året runt (p.g.a. brist på mark att tillgå). Nu när jag har inackordert och ska tillbringa min första vinter i nya stallet är jag spänd på att se hur det löses! Förr hade jag foderbord, ligghall med torv och vanlig vattenbalja. Tydligen skall det upp uppvärmda vattenkoppar samt Thermobar, det finns tillgång till ligghall med sand (bättre för hovarna) och foderhäck. Spännande, som sagt!

Urhasten
2015-09-15 20:15
#2

#1 Åh, ja, första året - spännande! Du måste uppdatera oss om hur det går! 😃

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: