Annons:
Etiketthovskydd
Läst 591 ggr
Urhasten
8/24/15, 9:42 PM

Hovskydd - nöjd?

Använder ni hovskydd i form av boots till era hästar? 

Om ja, är ni nöjda? Berätta gärna varför ni tycker som ni gör också! 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[[AcsJulia]]
9/15/15, 12:36 PM
#1

Jag använder boots vid behov (ömhet, vetskapen om kommande slitage, blötläggning, skydd från smuts, halka etc.). Mina boots är av av märket Easyboot och modellen Traditional. Dessa köptes nya i juni 2013 och har varken nämnvärt slitage på sulor eller resterande. Det enda jag gjort är att byta vajjrarna (en gång). Mina boots har använts mycket och dessutom håller måttet bättre än jag hade förväntat mig! En handfull gånger under två års tid har något boots farit av under våra körturer. Då alltid i galopp (bortsett från en gång när hon klev av sig ett framboots). Men jämför jag det med tiden hon skoddes så kunde skorna ryka två-tre gånger i månaden ibland så… Sammanfattningsvis: • De skyddar bra mot underlaget då den har en rejäl sula. • De ger ett gott grepp också i och med att de har en grov mönstring. • Det kan vara något pyssligt att byta delar, men fullt möjligt med en verktygslåda. • Att brodda är ett gissel… Det måste förborras i sulan med borrmaskin (antingen rakt igenom eller bara en bit, litet beroende på val av brodd). Detta är svårt utan att slinta iväg. Rekommenderar riktigt stark skruvdragare samt vass drill! • Själv använde jag såkallade Quickstuds till broddning. Verktyget som medföljer (skall fästas i skruvdragare) är helt värdelöst och det blir bara vingligt. Mitt bästa tips är att ta en rejäl tång och nypa åt runt brodden, för att sedan brodda i bootsen för hand.

Urhasten
9/15/15, 8:11 PM
#2

#1 Mycket bra! Vilken mycket bra recension av bootsen som jag tror att flera kan ha nytta av.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: